CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Monday, May 10, 2010

Exam

Pasal exam lagi. Anak saya cakap dia bukan A+ student. She has to struggle hard in every exam. Saya pun macam tu dulu. Masa buat english course kat US dulu saya dimasukkan ke kelas paling bawah (level 6) selepas exam TOEFL. Bayangkan saya seorang saja dalam kelas tu sedangkan semua kawan-kawan kat level yang lebih tinggi. So, class activity mereka sudah tentu tak sama dengan saya. Bila mereka pergi field trip ke atau aktiviti yang lain sudah tentu saya ditinggalkan. Saya pura-pura tak kisah, inferiority complex dan macam-macam lagi. Anyway saya slowly pickup and finally after mid sem saya di naikkan ke kelas level 7.

Semasa tahun 1 hingga tahun 4, perbezaan tak begitu ketara kerana semua orang duduk di kelas yang sama. Macam anak saya kata kita bukan compete dengan orang tapi compete dengan diri kita sendiri. Macam sebelum ni juga saya agak slow pada setiap awal semester then saya mula pick up. Saya terpaksa struggle. Orang lain boleh gelak-gelak dan ada masa untuk bermain tapi saya terpaksa gelak dan main dengan buku. Then, alhamdulillah saya tamat pengajian dengan satu subjek saja mengulang, saya masih ingat subjek structure, Prof Ehsan, orang Iran.
Anyway, saya berbangga sebab saya tak minta extent biasiswa sebab habis on time. Ada yang pandai-pandai tapi extent biasiswa sampai dua semester. No comment. Kita kena banyak muhasabah diri kita. Kalau kita buka A+ student, tahu-tahulah banyak mana effort yang kita kena lakukan.
Balik Malaysia, then kerja jadi cikgu. Lepas tu, minta pergi buat course kat Japan. Macam biasa, lepas exam kelayakan, saya adalah salah seorang yang tercorot. Beberapa hari saya cuba mencari di mana kelemahan saya. Lepas tu masuk bilik air pun bawa buku. Akhirnya final exam, saya dapat A dengan markah 92. Bolehlah berbahasa Jepun sikit-sikit.
Selepas pulang dari Jepun, saya apply buat Master. Tak sangka sekali pohon saja dapat. Dan saya guru pertama kat Malaysia ni yang dapat buat Master dalam Engineering. Gila tak? Langsung tak ada kaitan dengan profesion saya. Tapi tak apa mungkin saya boleh apply Politeknik bila tamat nanti.
Masa buat Master, saya rasa macam orang mabuk. Dah lebih dari 10 tahun tinggalkan subject engineering. Classmate saya semuanya engineer tapi saya.... Thanks to supervisor, dia nasihatkan saya supaya masuk undergrad class to refresh my memory. Belajar dengan budak-budak yang sama baya dengan anak saya. Tak apa, saya kuatkan semangat, hadir kelas-kelas yang disyorkan hingga tamat semester disamping kelas master. Dan yang paling pening dalam kelas master tu saya the only melayu. Rasa macam study kat oversea pulak. Also thanks to my friends yang banyak membantu. Masa tu rasanya nak naik bukit dan menjerit sekuat-kuat hati. Apa pasal lah saya mohon buat master dalam engineering, memang betul cari penyakit.
Setelah merangkak pelahan-lahan, saya tamat juga master dengan jayanya. Yang sedihnya saya tak dapat apply ilmu yang saya pelajari itu kerana saya ditempatkan di ..... selepas tamat belajar. Ini sebahagian dari kisah hidup belajar saya.
Buat anak saya, jangan give up. Walaupun kita bukan A+ student, dengan usaha tanpa jemu, insyaallah kita akan dapat apa yang kita nak. Allah tidak menzalimi hambanya. Yang penting kita hendaklah sentiasa berdoa dan bertawakkal kepada Allah.

0 comments: