CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Wednesday, May 19, 2010

Sakit

Hari ini saya demam selsema. Tekak sakit dan perit dari semalam lagi. Pagi tadi sebelum pergi kerja saya dah ambil madu habbatus sauda. Alhamdulillah dah kurang sikit sakit tekaknya tapi hidung ni tak berhenti-henti berair. Muka pun rasa macam terbakar.


Kawan saya cakap pergilah balik dan pergi klinik. Saya pun bercadang macam tu tapi seluruh badan sakit dan saya betul-betul tak larat. At the end, saya hanya terbaring kat dalam bilik bawah.

Anak sulung saya cakap, ummie demam nanti abang belikan bubur nasi panas kat Night Circle. Saya kata tak payahlah sebab tekak tak berselera. Mulia sungguh hatinya.

Lepas tu terbaringlah saya kat dalam bilik tu sampai tengah malam. Tak ada sapa yang tanya nak bawa saya ke klinik ke atau nak urut saya yang sakit seluruh badan ni.

Anak-anak saya memang macam tu. Mereka tak heran kalau saya tak ada depan mata mereka. Kalau seminggu pun saya tak ada tak ada sapa yang tanya ke mana saya pergi. Tak ada yang nak tanya 'ummie mana?' Macam yang saya kata sebelum ni, saya ni tidak significant langsung pada mereka.

Hanya saya saja yang menjegok bilik mereka setiap malam dan kadang-kadang mengusap kepala mereka. Kalau sakit demam tentulah saya orang yang paling susah hati. Dulu masa mereka kecil saya pernah berdoa kat Allah minta penyakit tu di alihkan kepada saya sebab kesian dengan mereka. Tapi itu cerita dulu.

Anyway, suami saya pun sama juga. Kalau saya sakit, dia langsung tak mendekati saya. Tak tanya pun saya sakit kat mana dan bawa saya pergi klinik. Nak urut-urut jauh sekali. Tak heran pun kalau saya tertidur kat bawah. Langsung tak ada nak kejutkan saya dan ajak saya naik tidur kat atas.

Saya dah masak dengan perangai dia, dah 25 tahun berkahwin. Kadang-kadang saya terkilan. Tapi tak apalah dah rezeki saya macam ni. Sebab tulah saya rasa Allah jarang-jarang bagi saya sakit. Sebab tak ada orang yang kasihani saya. Tapi, insyaallah Allah sangat kasihan dan menyayangi saya.

Kadang-kadang saya terfikir, kalau saya kena heart attack atau mati sorang-sorang kat bawah ni, sapa yang akan sedar. Nauzubillah. Dan kadang-kadang saya pun terfikir kalau saya sakit berat, bedridden ke, sapa yang nak jaga saya? Adakah mereka akan tinggalkan saya kat hospital atau letakkan saya di rumah kebajikan? Ya Allah, ya tuhanku, permudahkanlah kehidupan saya, permudahkanlah kematian saya. Jangan jadikan kehidupan, kesakitan dan penderitaan saya menjadi beban kepada orang lain. Amin.

0 comments: